Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.03.2018 20:11 - Аугуста
Автор: laval Категория: История   
Прочетен: 2499 Коментари: 6 Гласове:
17

Последна промяна: 26.03.2018 22:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Първите данни за Хисаря датират от ІV – ІІІ век пр. н. е. Тук се заселват траките, които я наричат Ебрейса и тя става част от Одриската държава. Минералните извори привличат също и римляните след завладяването на Тракия през 46 от н. е. Те именуват селището Аугуста. След като е опожарена от готите, Аугуста е възстановена от римския император Диоклециан, който в 293 ѝ дава статут на град. Изградени са мощни крепостни стени, терми, амфитеатър, широки улици и става добре устроен античен град. Преименуван е на Диоклецианопол в чест на императора. В V век хуните го нападат и разрушават, обаче по-късно византийците отново го възстановяват и градът достига своя разцвет. Когато християнството навлиза като официална религия, започва и строеж на храмове. Тогава се превръща във важен християнски център и седалище на епископ. При заселването си по тези земи славяните му дават името Топлица. При турското нашествие е оказал силна съпротива. Бил унищожен и забравен чак до ХVІІ век. След това турците осъзнали голямото преимущество на минералните извори и решили да го възстановят. Заради руините на римските крепостни стени бил наречен Хисар, което на турски означава крепост. От римско време са разкрити масивни жилищни сгради, амфитеатър, бани, търговски комплекси и улици. Римските терми се намират в парк Момина сълза. На места са запазени почти до покрива. Те са едни от малкото минерални римски бани, известни в Европа. Целият комплекс обхваща 3000 m2 площ. Хисарската крепостна стена също е сравнително добре запазена. Тя е дълга 2315 m и има четири входа. Най-известна е южната порта, която е емблема на града, позната под името Камилите”. Днес Хисаря е един от големите балнеологични курорти на България.

image

image

image

image

image




Гласувай:
17


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. kanibal - Ехей, аз съм от Хисар, браво, че си ...
10.03.2018 21:34
Ехей, аз съм от Хисар, браво, че си писал за него!
Много е грозно това Хисаря, ние си му казваме Хисар.
цитирай
2. laval - Наистина Хисар
10.03.2018 21:45
е по-благозвучно, но какво мога да направя, като така се казва града? Благодаря!
цитирай
3. shtaparov - Ехей, аз съм от Хисар, браво, че си ...
11.03.2018 01:58
kanibal написа:
Ехей, аз съм от Хисар, браво, че си писал за него!
Много е грозно това Хисаря, ние си му казваме Хисар.

"Хисар" е типичен персийски "турцизъм" а "Хисаря" е поБългарено с членувана форма,подобно на думата Асаро (=Хисаро). Никой Българин не е длъжен да съблюдава чистотата на турския език и да казва "Мюмюн" или "Кючюков",когато може да си каже "Маймун" или "Кючуков",та всеки да го разбере като човек.
цитирай
4. rosiela - Хубави спомени
11.03.2018 15:26
от стара екскурзия по тези места.
цитирай
5. kanibal - Ако трябва да се спазва членуван...
11.03.2018 19:16
Ако трябва да се спазва членуването, правилното ще е ХисарЯТ.Грозно е така членувано, допреди 7-8 г.беше Хисар, но общинските съветници решиха да е Хисаря, с тъпия мотив, че имало някакво село Хисар в Хасковско.

Единственият нормален постинг на първа, без помпи.
цитирай
6. laval - Отдавна
19.03.2018 11:38
не са си позволявали да ми помпят постинг, Слава Богу! Аз съм им намерил цаката на помпаджиите. Дезактивирам напомпания постинг и отново го поствам начисто.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: laval
Категория: История
Прочетен: 4099933
Постинги: 1370
Коментари: 2757
Гласове: 21961