Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.12.2022 23:12 - Научна фантастика без гей пропаганда
Автор: cefulesteven Категория: Изкуство   
Прочетен: 941 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 26.12.2022 09:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Сериозните фенове, а и мислещия зрител, ако е попадал на отделни епизоди, сам може да забележи разликата между филмите, за които ще са в този постинг и онези, които бяха в снощния ми. 

Явно, всички са по-стари. 
Явно са правени с по-малко технически средства. 
Явно са откривали похвати, които още се ползват сега, но поне според мен са доста по-интересни. 

Дори шедьовърът "The Expanse" (за който вече говорих), няма непосредствеността на тези "по-наивни" в своята завършеност филми. 

1. Star Trek: Organal Series (1966 - 1969) Спрях да настръхвам от intro мелодията, откакто телефона ми звъни на нея. Години вече. Много преди да съм гледал сериала, като съм я чувал съм си представял космически пътешествия. Трудно ми е да кажа: това е любимия ми научно-фантастичен сериал, само защото не съм имал възможност да го гледам навреме. Заради Желязната завеса, филмът не е бил внасян в България, когато съм растял. Тогава съм имал най-голяма нужда от него, защото цялата ми фантазия е била отдадена на космическите дълбини. За щастие, чел съм тогава"Повече от човешки", която е на Теодор Стърджън, сценарист на някой от епизодите. Всяка от сериите е приключение, в повечето случаи - оригинално за времето си. Винаги е засегнат тежък нравствен и етичен проблем. Филмът кипи от жизнени образи и хумор. Както е казал инициаторът му Джийн Роденбери: търси разум от другата страна на телевизионния екран. Явно го намира. 

2. "Седморката на Блейк" (1978-1981) - този повечето сме го гледали точно на онази възраст, в която филма е бил най-ценен. По-точно гледахме двата сезона. Само толкова излъчиха по телевизиите и повече от три десетилетия съм си мечтал да гледам останалите. Когато вече ги е имало в България и торентите не съм имал възможност и едва при онзи двумесечен идиотски локдаун се отдадох на това приятно забавление. Бих бил разочарован, защото третия и четвъртия сезон отстъпваха на първите два, но най-ценното беше запазено: младежкото и дръзкото, граничащото с хулиганско, а симпатично и чисто. Отново научно-фантастичното беше за да се постави нравствено-етична проблематика. Обичам този филм! 

3. "Вавилон 5" (1994-1998)- филм от малко по-късната ми младост. С по-добри технологични възможности от предходните. Вавилон 5 е космическа станция, последен шанс за мирното разбирателство за враждуващи цивилизации. С много препратки към земната история и романтиката на историята. Имена на исторически личности, униформите и т.н. 

4. Star Trek: Ентърпрайз (2001-2005)- жалко, че е само четири сезона, че е спряно производството му поради нисък рейтинг. Сериалът запазва най-добрите практики на франчайза като променя значително визията: с повече снимки на открито, с различните униформи, които са логични, заради това, че действието се развива по-рано от останалите "трекове". Предистория е, в която се изясняват много детайли. И макар, че общо взето, всеки епизод си беше отделна история в първи и втори сезон, трети сезон беше една-единствена история, а в четвърти почти всяка история се развиваше в два или три епизода, но нищо общо с отегчителността на "Дискавъри". 

5. Star Trek: The Next Generation. (1987-1994)За тази класика каквото и да се каже ще е малко. Шест сезона от по 26 епизода, един от 16 епизода. Всеки епизод с посланието си: политика, човешки взаимоотношения, философия, научни иновации, като основата е - възхода на един технологичен свят и мирно човечество. Много приключения, истински приключения и усмивки.


6. Star Trek: Вояджър. (1995-2001)Героите попадат в далечни космически територии, в напълно непознати светове. Те търсят път назад, но независимо от положението си, те не просто се опитват да оцелеят, а да опазят човешкото в себе си и добродетелите на своите светове. Има един провокиращ епизод, който и сега предизвиква остри спорове между феновете и обвинения срещу капитан Дженуей: все едно тя е истинска, все едно, че и загиналия заради решението й извънземен е истински: "Тувокс". История, която обръща сърцето. 


7. Star Trek: DS9.(1993-1999) И тук едва реч за космическа станция с враждуващи цивилизации. Земята е омиротворител. Един вид...Абе, да не говорим за това...Във филмова утопия, тези политически мотиви са красиви; показват към какво се стремим и в какво вярваме, не в кое живеем и сме постигнали. Много забавни персонажи, много хумор и истински космически пътувания. Пропагандата не е дразнеща, напротив. 


8. Stargate: SG-1. (1997-2006)Единственият от сериалите, който не съм изгледал все още докрай. Той е и 220 епизода. 10 сезона. В момента го гледам и съм стигнал до 5, но най-доброто класическо си го има. По-напред технически е от останилите филми, за които писах нагоре. Но точно толкова елегантен: различни светове, различни приключения, разнородни фантастични елементи, философски послания...Залезът на хубавата филмова научна фантастика. 

Във връзка със заглавието и предхождащия постинг:

В добрата научна-фантастика винаги има малко или повече пропаганда, но е различно когато се изявява съвестта на твореца и е различно когато му е наложена линия и изпълнява поръчение. 

Това личи. И дори в случаите, когато произведението е толкова добро, че не се е отразило на качеството - отегчава. 

На времето е било почти задължително в книги, във филми да се изтъква "водещата роля на Партията". И това, за такива като мен, беше най-неприятното в развития социализъм. 

Сега вместо "водещата роля на Партията" се изтъква "водещата роля на хомосексуалността" в непознатите светове. 

И вече проблемът не е толкова за хомосексуалността. Проблемът е в цензурата, която обезличава творческите идеи, а "правилната" политическа линия задушава всички останали послания. 

Изкуство със задължителни политически елементи изпраща цял "цивилизован" (нали така сам се наричаше) свят във време, което тук помним, че беше преди 1989 (но без да има плюсовете му).

Резултатът (засега). За човек, който обича жанра сравнението между тези 8 сериала и 8-те сериала от постинга "Научна фантастика и гей пропаганда" няма да е трудно. 













Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: cefulesteven
Категория: Изкуство
Прочетен: 8442942
Постинги: 4392
Коментари: 35627
Гласове: 112560
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930